Viva la Denmark - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Mieke Steenis - WaarBenJij.nu Viva la Denmark - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Mieke Steenis - WaarBenJij.nu

Viva la Denmark

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

24 November 2014 | Denemarken, Aalborg

Ik heb al een tijdje niks geschreven, ben erg druk geweest afgelopen weken. Ondertussen heb ik niet het idee dat er erg veel spannends gebeurd, alle indrukken zijn een beetje normaal geworden. De kerst is geopend, de dagen worden kort en koud. Het voelt als een heel nieuw hoofdstuk in het Aalborg avontuur. School zit erop, diploma in de pocket, fieldwork gestart, bezoekjes van het thuisfront gehad, onze lieve 3e lid van team Holland en ons Finse internationale maatje uitgezwaaid. Allemaal heel gek en over precies 8 weken zal ook ik weer in Nederland te vinden zijn. Gelukkig hoeven we daar nog niet over na te denken, op het moment is het voorlopig nog even viva la Denmark!

Maandag en dinsdag spoken wij weinig uit, beetje school en bikkelen aan ons project.

Woensdag hebben we ons tweede visit bij de plek waar we ons project over doen. Erg leuk om te zien omdat ik het de vorige keer helaas heb moeten missen. Leuk te zien hoe alle oudjes zo serieus met hun sport bezig zijn en dat de medische staf ook echt hun best doet om ze te motiveren. In de avond doen we een klein borreltje in de stad.

Donderdag hebben we bezoek. Ankie haar vriendin Natasja komt over vanuit Nederland, erg gezellig!

Vrijdag na een lange dag school hebben we een verjaardagshousewarming van Malene.

Zaterdag gebeurd er weinig…

Zondag speel ik een potje voetbal met de mannen. Vandaag vliegt Natasja weer terug naar Nederland, leuk je ontmoet te hebben!

Maandag, dinsdag, woensdag zijn projectdagen. De deadline komt eraan en we moeten met zijn allen nog even hard aan de bak. Woensdag nog een biertje in de stad maar op tijd naar huis is wel nodig want ook donderdag bikkelen we hard voor ons project.

Vrijdag finishen we ons project, ik ben me een potje zenuwachtig. Want vandaag, na 11 weken zonder mensen van thuis te hebben gezien, komt mijn lieve zus met Walter een weekendje langs!  Heel gek om een gedeelte van het thuisfront weer te zien maar wel heel erg fijn. Eerst eten we lekker pizza in ons appartement en na een lekkere borrel vertrekt de heks met roodkapje en batman naar een halloweenfeestje in school en erna zetten we het voort in de stad. Wat hebben wij gelachen, batman was een echte voltreffer!

Zaterdag doen we een dagje in de stad, een lekkere lunch, een powernapje thuis en ’s avonds nog een hapje eten en een wijntje. Fijn dat jullie er zijn, ik heb jullie gemist!

Zondagochtend vertrekken Cis en Wallie alweer naar huis. Wel een flink zware dag want het liefste zou ik ze hier nog veel langer houden of zelfs mee naar huis willen. Ik probeer nog een potje te voetballen maar helaas ben ik er met mijn hoofd totaal niet bij. Dan maar op tijd naar bed en morgen weer een nieuwe dag.

Maandag is de deadline voor ons final project. Gelukkig is het allemaal af en leveren we het met een goed gevoel in. Ankie en ik hebben vandaag onze introductie in Aalborg Oost voor ons fieldwork. Het is een beetje de ghetto van Aalborg en er wordt ons dan ook afgeraden in het donker rond te wandelen hier. Hij laat ons alle enge plekjes zien waar we beter vandaan kunnen blijven zoals het meetingpoint om te blowen en de kroeg van de Hells Angels. Hij laat ook de plekken zien waar mensen bij elkaar komen om lekker te babbelen en koffie te drinken zoals het healthcare center, sportschool en bibliotheek. Heel apart om te zien dat oude huisjes worden afgewisseld met splinternieuwe gebouwen omdat de gemeente er wat moois van wil maken. Ondanks dat Denemarken af en toe rare trekjes heeft zou Nederland er op bepaalde vlakken een hoop van kunnen leren. Erna hebben we een laatste evaluatie op school en dan word het tijd om te blokken voor ons examen op vrijdag.

Dinsdag is het een dagje blokken voor het examen.

Woensdag help ik Noor verhuizen naar ons huis, deze zal de laatste 10 dagen bij ons verblijven omdat ze haar huis is uitgekickt. Heerlijk moet het eruit hebben gezien hoe twee blonde meisjes met die grote koffers en tassen over straat en in de bus bivakkeren. ’s Avonds kijken we Ajax-Barcelona in de kroeg.

Donderdag is het weer een dag blokken en een presentatie maken voor het examen.

Vrijdagochtend ben ik aan de beurt voor mijn examen. Vlak ervoor krijg ik toch wel goed de zenuwen. Het is een mondeling examen in het Engels over ons project en dat gelinkt aan de lessen van de course. Het begint met 5 minuten presentatie van jezelf, ik vertel over waarom interprofessional cooperation zo belangrijk is. Erna word er 20 minuten een stroom aan vragen gesteld door de counselor. Dan ga ik het lokaal uit en wacht ik op mijn cijfer, ik heb een Deense 7! In Nederland komt dit overeen met een 8 ongeveer, de cijfers gaan hier van -3 0 2 4 7 10 12. Dan lekker naar huis en trek ik een wijntje open, ik vind dat ik wel wat te vieren heb. ’s Middags komt Marita nog even gezellig langs voor een wijntje en ’s avonds hebben we diner bij Sos. Het is vandaag J-day en het kerstbier word gelanceerd. Vanaf 9 uur vanavond mag het kerstbier verkocht worden en het is dan ook ontzettend druk in de stad. Het is een big deal, normaal is het al druk in de barstreet maar het was nu helemaal niet te doen. Ondanks alle drukte en het vieze kerstbier wel onwijs leuk om ook dit een keer meegemaakt te hebben!

Zaterdag hebben we de YOLO-party vol.2 moustache edition bij June en Marita (met haar 2 beste vriendinnen). Dit zal de laatste zaterdag zijn dat wij met zijn allen bij elkaar zijn en voordat Noor en Minna ons verlaten. Daarom doen we onze mooiste snorren op en maken we er een mooie avond van!

Zondagochtend meeten we met iedereen in de stad. ’s Middags gaan we naar een wedstrijd van BK Aalborg (AaB). Het is de wedstrijd AaB-Sealand en we winnen met 2-0! Wat een anders voetbal dan in Nederland, het stadion is heel klein, er wordt erg vriendelijk gespeeld en de harde kern is naar mijn idee erg stil. Toch is het een leuke wedstrijd om te zien en er hangt echt een super sfeer. Erna vieren we de overwinning nog eventjes.

Maandag hebben we een meeting op onze fieldworkplaats, verder is het rustig.

Dinsdag hebben we een hygge middag op school met onze klas. We starten met een presentatie over ons project en erna gaan we gezellig eten en een wijntje drinken met zijn allen. Als afsluiter hebben sommige klasgenootjes iets voorbereid om te laten zien. Wij als Hollands trio hebben een mooie rijm gemaakt met een kort stukje en een foto van iedereen. Erna gaan we nog eventjes de stad in. Noor en ik eindigen bij Cees, Niels en Axel waar de avond met een Hollandse klapper word afgesloten.

Woensdagochtend moeten we de sleutel ophalen en een code aanmaken voor onze fieldworkplaats. Ook schrijven we ons in op de sportschool van onze fieldworkplaats.

Donderdag hoort ons fieldwork echt te starten. ´s Avonds haal ik de sleutel even snel op voor papa en mama die vrijdag aankomen en erna hebben we een afscheidsdiner voor Noor en Minna. Het is erg gezellig maar ook wel erg dubbel omdat Minna vrijdag zal vertrekken en Noor zaterdag. Deze avond zeggen we Minna gedag en dat is toch wel erg gek. We zullen je missen topper en hopelijk zien we je snel weer!

Vrijdag komen paps en mams aan, ik kook lekker en onder het genot van een wijntje babbelen we lekker bij. Dat is lang geleden maar wel weer erg fijn.

Zaterdagochtend brengen we Noor naar het vliegveld. Daag Noor, jou zien we over 8 weken weer topper! WE MISSSEN JE. Erna rijd ik met paps en mams naar Skagen, dit is het meest noordelijke puntje van Denenmarken en hier komen de Noordzee en de Baltische zee bij elkaar. Het is leuk van het lijstje af te strepen maar eerlijk gezegd had ik het toch een beetje spannender verwacht. Ook hebben we gezellig een kunsttentoonstelling bekeken en erna rijden we weer terug naar huis. ´s Avonds nog een rondje door de stad en een hapje eten en dan nog lekker een borreltje op de bank.

Zondagochtend doen we een kopje koffie met Ankie. Erna zwaai ik paps en mams weer uit, tot over 9 weekjes, de tijd vliegt voorbij! ´s Middags voetballen we nog even met de mannen.

Maandag gaan we naar de sportschool en werken we aan ons project.

Dinsdag weer een dagje aan het fieldwork. ´s Avonds hebben een Engels diner gemaakt door onze Engelse man Matt. Lekker, wij hebben genoten!

Woensdag hebben we weer een projectdag. Ook donderdag staat in het teken van project en een meeting met onze counselor.

Vrijdag na het project gaan we snel naar huis, eten, omkleden en dan vertrekken we naar de stad voor een borrel. Het evenement wanna be a knight vol.2 is geopend en zelfs een bold grumpy old man kan onze avond niet bederven.

Zaterdag drinken we een kopje thee met June en Marita.

Zondag voetballen we binnen op onze fieldworkplaats. Erg fijn om niet meer in de kou en de blubber buiten te hoeven voetballen. Zelfs ondanks dat het alarm afging, de politie voor de deur stond en wij het codewoord niet wisten mocht de pret niet drukken. Wij hebben heerlijk gevoetbald.

Maandag weer een projectmiddag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Aalborg

Mieke

Minor in Aalborg, Denemarken

Actief sinds 07 Aug. 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 5844

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 19 Januari 2015

Minor in Denemarken

Landen bezocht: