Al bijna twee weken - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Mieke Steenis - WaarBenJij.nu Al bijna twee weken - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Mieke Steenis - WaarBenJij.nu

Al bijna twee weken

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

28 Augustus 2014 | Denemarken, Aalborg

Ik zit hier al bijna twee weken. Na een lastige start met ups en downs begin ik nu toch te wennen en het erg naar mijn zin te krijgen. Ondanks dat ik toch zonder familie en vrienden ben denk ik niet meer non-stop aan thuis. We doen hier veel gezellige dingen en begin iedereen beter te leren kennen. Ook besef ik me dat ik niet alleen ben en dat als je er even doorheen zit je niet de enige bent die het af en toe lastig heeft. Iedereen staat voor je klaar en ze slepen je er wel doorheen. Ook het samenwonen (wat ik eerst erg lastig vond omdat ik dit helemaal niet gewend ben) begint een plek te krijgen en we beginnen wat meer begrip voor elkaar te krijgen en elkaar te leren kennen. Dit is fijn omdat we daardoor allebei wat meer ruimte krijgen voor onszelf want ook al is het erg gezellig heeft iedereen wel de tijd voor zichzelf nodig.

Woensdag hebben we onze eerste dag op school gehad, een erg leuke dag met een introductie om elkaar te leren kennen en wat lol te maken. Na een rondleiding, onszelf te hebben voorgesteld, een hoop stellingen te hebben beantwoord en andere leuke voorstelspelletjes zit onze eerste dag er alweer op. Het gaat hier er wel heel anders aan toe, de school ziet er onwijs mooi uit, ze schrijven hier op krijtborden en we krijgen een pas en een bijpassende code waardoor we 24/7 het gebouw in kunnen (ook al is het midden in de nacht en is deze gesloten). Het Engels blijft nog wel even omschakelen omdat de leraren hier af en toe met een accent spreken omdat ze oorspronkelijk andere talen spreken, het duurt dan wel even voor ik er helemaal bij ben. Na een laatste koffie in de stad met onze klasgenootjes en het regelen van een buskaart is het alweer tijd om naar huis te gaan. Even snel boodschappen doen, pasta eten en weer door naar de fitness. Ik heb uiteindelijk toch besloten niet te voetballen bij de club waar ik zou gaan spelen omdat het bijna een uur reizen is en lastig te combineren met school omdat we vaak tot laat les hebben op de dinsdag en donderdag. Wel denk ik dat ik de andere club nog ga proberen omdat deze veel dichterbij is en misschien andere trainingstijden heeft. De fitness is leuk en ook erg gezellig maar het voetballen is toch wel iets wat niet zomaar uit mijn hoofd verdwijnt en daarbij klonk die internationale carrière best leuk.

Donderdag weer een dag op school waarin we onze eerste ‘echte’ colleges krijgen. Omdat het allemaal nieuw is, is het erg interessant. Ons eerste onderwerp is ageing, hoe gaan we ouderen een betere kwaliteit van leven geven en wat kunnen we integreren om dit te kunnen bereiken. Ook krijgen we vandaag een voorbeeld van een opgezet project (more life project) waarin is gekeken naar wat voor ouderen de kwaliteit van leven verbeterd. Na school doen we boodschappen en eten we bij Minna en Noortje. Ook eet Öle mee, dit is een vriend van Minna vanuit de tijd dat ze nog reisgids was. Minna en Öle zich zitten te verbazen hoe wij (als Hollanders) onze tortilla met mes en vork naar binnen werken terwijl zei het met hun handen naar binnen schuiven. Volgens hen is het vermakelijk het slagveld op onze borden te zien en dat verbergen ze dan ook niet. Ook komen we erachter dat het illegaal is om achterop de fiets te zitten, dit wist ik helemaal niet en is dan ook best wel apart. Het is maar goed dat we dit nog niet hadden uitgeprobeerd. Na het eten doen we nog een kopje thee voor we onze weg naar huis beginnen.

Vrijdag was echt een heerlijke dag. ’s Nachts mijn lieve vriendinnetje geskyped om haar toch te feliciteren met haar verjaardag! ’s Ochtends school, we begonnen met een college over culturen en erna doen we nog wat gekke kennismakingsspelletjes om ons nog meer op ons gemak te laten voelen bij elkaar en het ijs te breken. Na een korte powernap thuis, een booschapje en het klaarmaken van onze tapas vertrekken we weer naar Minna en Noortje voor DE tapasavond met de hele klas. Iedereen heeft iets lekkers gemaakt en ook een lekkere borrel mee. Tegen de tijd dat de buiken rond zijn en de flessen wijn nagenoeg op vertrekken we al lallend en lachend richting de stad. Eerst een barretje genaamd Vesterö onveilig maken en erna naar een bier bar om daar een dansje te wagen. Het lijkt hier wel een partyoord deze vrijdagavond, de barstreet is vol, iedereen is dronken en we kunnen hier gewoon op de bar dansen. Ondanks dat het hier nog tot laat door gaat vinden wij het om 4 uur wel tijd om naar huis te gaan. Balen maar helaas, er gaan geen bussen meer… Terwijl we bij een vriend van Öle besluiten op de bus te wachten zijn we het om 6 uur toch echt wel zat. Er is geen taxi te bekennen dus er zit niets anders op dan het stuk te lopen. Uiteindelijk liggen we om 7 uur uitgeteld in bed.

Zaterdag wakker worden met een kater, wel een workout gedaan in de sportschool, geskyped met paps en mams om hem even te feliciteren met zijn verjaardag. ’s Avonds hebben we Noortje, Marita en June te eten. Om een uur of 10 vertrekken we weer naar de stad waar ook Minna ons komt verblijden met haar gezelschap. Om 12 uur zingen we omdat Ankie 19 is geworden, gefeliciteerd lieve huisgenoot!

Zondag hebben we de hele dag op de bank gehangen, ik heb, op een beetje series kijken na, helemaal niets uitgespookt… Wel zijn we 's avonds naar de film Lucy geweest.

Maandag zijn we vrij, ‘s ochtends naar de sportschool geweest, rondje stad en erna mee naar Minna en Noortje om samen met Ankie onze presentatie over Nederland te maken. Na een gezellige middag toch maar besloten om mee te eten en te genieten van de pasta van Noortje.

Dinsdag hebben we weer een dag school. We moeten een presentatie houden over ons thuisland. Erg leuk om te zien hoe de andere meiden over hun land praten. Erna hebben we een nieuwe introductie over ageing van onze gastdocenten vanuit Finland. Na een lange dag besluiten Noortje, Marita en ik om nog even de stad in te gaan om daar een hapje te eten. June komt ook nog even en dan lekker naar huis.

Woensdag hebben we school, onze lessen zijn onwijs saai en zijn lastig te volgen door het gebrekkige Engels. Niet alle docenten spreken even goed Engels en het kost daardoor vaak veel energie. ’s Middags schijven Minna en ik ons in bij de sportschool. Ook heb ik vandaag mijn eerste was gedraaid waar ik onwijs trots op ben dat ik de Deense wasmachine heb gesnapt! ’s Avonds gaan we lekker sporten en erna nog een biertje in de stad met Öle en zijn vrienden.

Donderdagochtend loop ik te spoken. Ik ben om 5 uur uit mijn bed en pak mijn spullen om maar naar de sportschool te gaan. Ik kan me op zo’n dag maar beter nuttig maken. Na een uur workout en een warme douche door naar school. Daar is al heisa omdat ik ‘kwijt’ was. Ankie zag mijn briefje pas laat en begon al te denken dat ik niet thuis was gekomen. Gelukkig viel het allemaal mee, ik ben blij dat we elkaar zo in de gaten houden. Maargoed, school… Één van de twee gastdocenten is onwijs interessant en bij de ander heb ik moeite met het te volgen. Gelukkig komt het allemaal op hetzelfde neer als de rest van de week en is het geen big deal dat ik het niet allemaal bij houd. Ook doen we wat sportactiviteiten voor ouderen en een korte presentatie over hoe wij onszelf het liefste zouden zien als we 80 zijn. Als ik thuis kom een lekker powernapje, gekookt, geskyped (leuk om iedereen weer even te zien) en even mijn blog af geschreven. Morgen een laatste dag school en dan is het alweer weekendtijd. Ik ben benieuwd wat dat ons allemaal weer gaat brengen.

  • 01 September 2014 - 13:09

    Oma:

    Dag Mieke, wat een mooi verhaal heb je geschreven, opa vindt dat je schrijfster moet worden.
    We zijn blij dat je je draai aan het vinden bent, jij kunt best eens naar Heiloo verlangen, maar vervelen zul je je niet zo gauw, het lijkt me dat je leuke mensen om je heen hebt.
    hier is alles goed,we gaan gewoon door Opa hoopt 10 september 86 jaar te worden reden om blij te zijn met alles wat ie nog kan en doet.
    Nou meissie, hou je goed we kijken uit naar je volgende verhaal
    een dikke knuf van Oma en Opa ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Aalborg

Mieke

Minor in Aalborg, Denemarken

Actief sinds 07 Aug. 2014
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 5854

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 19 Januari 2015

Minor in Denemarken

Landen bezocht: